Alkohol a cvičenie. Nezdravý zlozvyk a zdravý návyk. To spolu nemôže fungovať. Vidíte to podobne? Ak áno, možno vás prekvapíme. Aj napriek tomu ako kontrastne to znie, existuje cesta, ako to skĺbiť.

Keď sa bavíme o pití alkoholu, nemyslíme tým pitie raz za 3 týždne kedy si dáte 2 poháre vína. Takéto pitie je úplne zanedbateľné a vaše výsledky to nijak neovyplyvní. Smelo do toho, nemáte sa čoho báť.

Porozprávajme sa o požívaní alkoholu každý víkend a vo väčšom. Tu začína naša diskusia.

Napriek tomu ako hrozne to znie, je tu cesta ako aj pri takejto “alkoholovej intenzite” ostať vo forme. Môžte piť a dosahovať výsledky v cvičení a vyzerať skvele! Môžte si udržať štíhlu líniu, chudnúť ba aj naberať svalovinu.

S tým naberaním to bude trochu zložitejšie, ale nie je to úplne nemožné. Na súťažnú formu s alkoholom ale však už zabudnite.

AKO JE TO MOŽNÉ? ALKOHOL JE PREDSA NEZDRAVÝ..

Aby alkohol nezdehonestoval vašu snahu vo fitku, musíte si osvojiť základné princípy stravovania a následne dbať na niekoľko zásad.

ZÁKLAD

Musíte rozumieť kalóriám. Všetky potraviny majú svoje nutričné hodnoty a kalórie a majú ich napísané pekne v tabuľke na obaloch. Ani alkohol nie je výnimkou. Čo ho však odlišuje je, že nenesie žiadne živiny (bielkoviny, tuky, cukry). Nemá teda hmotný charakter. Je prázdnou kalóriou. Prázdnou energiou.

Povedzme, že sa snažíme držať stanovený denný kalorický príjem 2300kcal a vieme, že večer budeme piť alkohol.

Kým pôjdeme večer na párty.. počas dňa si vieme ukrojiť z niektorých živín. Vytvoriť, nazvyme to, “kalorickú rezervu”. Takto predídeme tomu aby sme to na konci dňa s kalóriami prepískli. Dôležité je vedieť z akých živín môžme ukrojiť aby sme napáchali čo najmenšie škody na svaloch. Ukrojte si s tukov alebo sacharidov. Na príjem bielkovín rozhodne nesiahajte.

VAROVANIE PRE ŠPEKULANTOV

Nieže prestanete jesť úplne, aby ste mohli piť. Telo potrebuje aj živiny, nie len kalórie.

Strava je počítateľná a tým pádom nastaviteľná. Nechajme ale na chvíľu matematiku tak. Alkohol je pre organizmus jed a telo sa mu bráni a tak ovplyvňuje aj jeho chod. Hlavne naše zmysly, motoriku, zmýšlanie.

PROBLÉM “CHUŤ VYJEDAŤ” (RIEŠENIE)

Kebab, Pizza, Hranolky s kečupom, arašidy. Všetci to veľmi dobre poznáme, po pár pohárikoch. Tieto rýchle občerstvenia je ťažké obísť. Ak ale chcete piť a nepriberať, tu musíte byť silný a dokázať sa zaprieť. Poprípade si dať niečo ľahké. Kuracie v tortile alebo podobne. Len čo dojdete podgurážený domov zabudnite na chladničku alebo špajzu! Choďte rovno do postele.

PROBLÉM “CUKOR V DRINKU” (RIEŠENIE)

Pozor na to čo pijete. Dbajte na to aby ste nepili sladké likéry, miešané koktaily, ovocné vína, pivo. Všetky okrem alkoholu obsahujú aj veľké množstvo cukru. Keď už pijete, zamerajte sa iba na čisté šoty. Vodku, džin, wisky a podobne. Brzdite vodou s citrónom alebo colou light. Vyhnite sa všetkým takýmto extra kalóriám ak nechcete popri pití priberať na váhe a dehonestovať tak svoju snahu vo fitku.

PROBLÉM “OPICA” (RIEŠENIE)

Opica. Tá vás vie niekedy odstaviť aj na 2 dni. Tým sa môže ľahko narušiť váš tréningový režim. Svaly, keď nepracujú, chabnú. Po ťažkom večeri, vo fitku nepodáte výkon na aký ste zvyknutý, ak sa ovšem vôbec do fitka dostanete. Musíte vedieť kedy treba prestať aby ste to zbytočne neprepálili a boli na druhý deň schopný ako tak fungovať.

PROBLÉM “DEHYDRATÁCIA” (RIEŠENIE)

Alkohol dehydratuje telo. Funguje opačne ako kreatín. Ťahá vodu z buniek von. Svalové bunky, ktoré nemajú dostatok vody nemajú ideálne prostredie na regeneráciu a rast. Väčšia polovica nášho tela je voda a to aj na elementárnej úrovni. Preto je nesmierne dôležité aby ste zvýšili príjem vody v deň keď pijete a nasledujúce dni. Čím dlhšie je svalová bunka bez vody, tým horšie pre vašu postavu. Viac katabolizuje (scvrkáva sa, vysychá). Okrem vody doplňte vitamíny B, C keď ráno vstanete. Poprípade môžte vypiť nejaký iso nápoj alebo jonťák kôli elektrolytom, nech čo najskôr telo hydratujete späť.

PROBLÉM “TESTOSTERÓN” (RIEŠENIE)

Produkcia testosterónu. Veľa profíkov s tým straší. Často to prezentujú takto: “Znižuje sa vám produkcia testosterónu a tým je to naprd lebo sa znižuje váš výkon na tréningu a vaše svaly nechcú rásť.” No rozvime to. Keď sa opijete úplne na mol, že vás odvezie sanitka, produkcia testosterónu sa zníži najviac o 20%. Je to ale len dočasné a trvá 16 hodín kým sa vaša hladina testosterónu vráti do normálu. Čiže po 16 hodinách od posledného šotu ste znova 100%ný a pripravený na tréning. Po náročnom večeri si radšej pred tréningom dobre oddýchnite. Pre bežného cvičenca sú to ale zanedbateľné rozdiely.

KEĎ PIJETE, NABERAŤ SVALOVINU BUDE ŤAŽŠIE

Ako sme to vyššie mysleli? Pre proces naberania svaloviny je alkohol rozhodne škodlivejší než pre chudnutie. A to hlavne kvôli spomínanej dehydratácii. Dostatok vody je základ pre transport a absorpciu živín. Aj keď máte vyvážený jedálniček, bez vody si to bunky proste z tej stravy nezoberú lebo sú “polomŕtve” (lepší výraz mi nenapadol :D). Voda je pre ne akoby palivo. Ak sa snažíte nabrať, od alkoholu by ste si mali dať na nejaký čas pauzu.

UPOZORNENIE

Týmto článkom sme chceli objasniť do akej miery ovplyvňuje alkohol naše výsledky vo fitku, poprípade poradiť ako alkohol a cvičenie skĺbiť tak aby ste necvičili zbytočne a neruinovali svoju snahu a výsledky. Keď už k tomu príde. Rozhodne netvrdíme, že alkohol je pre telo prospešný a už určite nenavádzame na jeho konzumáciu.

NAŠE ČLÁNKY OTVÁRAJÚ OČI A POSKYTUJÚ EFEKTÍVNU POMOC. ZDIEĽAJTE ICH SO SVOJÍMI PRIATEĽMI NA FACEBOOKU A INSTAGRAME.